کلاچ خودرو چیست و چگونه عمل میکند؟

کلاچ خودرو چیست و چگونه عمل میکند؟

برای شروع، کلاچ پدال دست چپ در خودروهای دستی است. این به عملکرد داخلی خودرو متصل می شود و به عنوان نوعی پل بین موتور و گیربکس (که خود به چرخ ها متصل است) عمل می کند،

در این مقاله از گروه تولید محتوای دیناپارت به بررسی و آشنایی با کلاچ میپردازیم پس همراه ما تا انتهای مطلب باشید.

کلاچ شامل موارد زیر است:

چرخ طیار:

فلایویل ( چرخ طیار ) دیسکی است که به طور دائم به میل لنگ موتور متصل می شود. این بدان معنی است که فلایویل هر زمان که موتور باشد در حال چرخش است – آنها نمی توانند مستقل از یکدیگر حرکت کنند. فلایویل دارای دندانه هایی در اطراف لبه خود است که هنگام استارت زدن خودرو با یک پینیون – یک چرخ دنده کوچک و گرد – در تعامل است. وقتی موتور استارت می خورد با استفاده از نیروی باتری، فلایویل را به حرکت در می آورد که موتور را روشن می کند. سپس موتور قدرت را به دست می گیرد و از سوخت توی باک استفاده می کند.

صفحه کلاچ:

صفحه کلاچ دیسکی است که برای ایجاد اصطکاک بین خود و فلایویل در یک طرف و صفحه فشار از طرف دیگر عمل می کند.

صفحه فشار:

صفحه فشار که به فلایویل پیچ می شود، در هنگام چرخش و چرخش موتور، به چرخش در می آید. در این بین، صفحه کلاچ به چرخ فلایویل یا صفحه فشار متصل نیست. صفحه فشار طوری ساخته شده است که هر زمان که پدال کلاچ درگیر شد صفحه کلاچ را در جای خود محکم کرد.

هنگامی که پدال کلاچ به پایین فشار داده می شود، فنر دیافراگمی در مرکز صفحه فشار، فشار روی صفحه کلاچ را آزاد می کند، بنابراین دیگر به چرخ فلایویل فشار داده نمی شود. این توسط بلبرینگ  کنترل می شود که با فشردن پدال کلاچ توسط راننده فعال می شوند. همه این قطعات با هم ترکیب می شوند تا مکانیزم کلاچ را تشکیل دهند که مکانیک ها آن را به عنوان بخشی از خدمات خودروی شما بررسی می کنند.

 کلاچ چه کاری انجام می دهد؟

با استفاده از مکانیزمی که در بالا توضیح داده شد، فشار دادن پدال کلاچ موتور را از گیربکس و در نتیجه چرخ های خودرو جدا می کند. این برای کنترل بیشتر راننده بر روی سرعت وسیله نقلیه در تنظیم گیربکس دستی ضروری است، زیرا به شما امکان می دهد دنده ها را با توجه به شرایط رانندگی، سرعت مورد نیاز یا هر چیز دیگری که ممکن است بر رانندگی شما تأثیر بگذارد تغییر دهید.

اگر بخواهید بدون جدا کردن موتور و گیربکس به درستی دنده را تعویض کنید، در معرض خطر ساییدن دنده ها قرار می گیرید که به مرور زمان به آنها آسیب می رساند. مهم است که کلاچ و گیربکس خود را در حین تعمیر خودرو بررسی کنید.

آیا خودروهای اتوماتیک کلاچ دارند؟

اگرچه ما اغلب در مورد کلاچ به عنوان چیزی که فقط خودروهای دستی دارند فکر می کنیم، خودروهای اتوماتیک نیز سیستم مشابهی دارند، شما پدال کلاچ ندارید، اما تقریباً همان عملکرد را انجام می دهد.

در خودروهای اتوماتیک، مکانیزمی که ممکن است آن را معادل کلاچ بنامید مبدل گشتاور است. این با چیزی که به عنوان مجموعه دنده سیاره ای شناخته می شود، در تعامل است. مانند منظومه شمسی، یک چرخ دنده اصلی در مرکز دارد و چرخ دنده های مختلف دیگری به دور آن می چرخند. سیستمی از ترمزها و کلاچ هها دنده ها را در صورت لزوم درگیر و جدا می کند، بدون اینکه راننده انگشتی را بلند کند.

با این حال، این مکانیسم بسیار متفاوت از کلاچ یک ماشین دستی است. یک سیستم گیربکس نیمه اتوماتیک جنبه های گیربکس دستی و اتوماتیک را با هم ترکیب می کند تا به راننده این فرصت را بدهد که بدون نگرانی در مورد پدال کلاچ دنده ها را به صورت دستی انتخاب کند. مانند سیستم های اتوماتیک، اینها کاملاً با دستورالعمل های دستی متفاوت هستند.

آیا خودروهای برقی کلاچ دارند؟

اکثر خودروهای برقی از گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند، بنابراین کلاچ ندارند. برخی از خودروهای برقی در بازار وجود دارند که از انتخاب دنده دستی استفاده می‌کنند عمدتاً برای پاسخگویی به کسانی که نمی‌خواهند آن را کنار بگذارند اما در ماشین‌های برقی ضروری نیست زیرا از موتور احتراقی استفاده نمی‌کنند.

نگهداری درست از قطعات کلاچ خودرو امری ضروریست و همچنین استفاده از قطعات با کیفیت و با گارانتی معتبر میتواند تفاوت زیادی در عملکرد و طول عمر خودرو شما داشته باشد. در همین راستا اهمیت بررسی اصالت قطعات نیز نباید فراموش شود. با استفاده از قطعات دیناپارت و امکان بررسی اصالت کالاهای خریداری شده از هرکجای ایران میتوانید با خیالی آسوده از خودرو خود نهایت استفاده را داشته باشید.

از هر گذر ، آسوده بگذر

دیدگاهتان را بنویسید